Artykuł sponsorowany

Polski Ład a estoński CIT. Co warto wiedzieć?

Polski Ład a estoński CIT. Co warto wiedzieć?

Zgodnie z danymi przekazywanymi przez Ministerstwo Finansów estoński CIT jest formą opodatkowania podatników podatku dochodowego od osób prawnych, która obowiązuje od 2021 roku. Wraz z wejściem w życie zasad Polskiego Ładu 1.0 zyskał on na popularności wśród polskich podatników, czemu dowodzi rosnąca liczba osób, które zdecydowały się na taką formę opodatkowania.

Komu przysługuje opodatkowanie w formie estońskiego CIT-u?

To podatnik decyduje o tym, czy chce rozliczać się w ramach estońskiego CIT-u. Niemniej musi on spełnić określone warunki. Jednym ze stawianych mu wymagań jest to, by wspólnikami spółki były wyłącznie osoby fizyczne. Poza tym spółka musi spełniać minimalny poziom zatrudnienia. Oznacza to, że musi być w niej zatrudnionych 3 pracowników w ramach stosunku pracy lub umowy zlecenia. Warto pamiętać jednak o tym, że nowe spółki mają na uzyskanie minimalnego poziomu zatrudnienia 4 lata.

Estoński CIT i zmiany, które wprowadza Polski Ład 3.0

Choć estoński CIT cieszy się rosnącym zainteresowaniem, Ministerstwo Finansów nieustannie pracuje nad jego ulepszeniem. W związku z tym w ramach Polskiego Ładu 3.0 wprowadzony zostanie nowy pakiet uproszczeń. Nowelizacja polega na następujących zmianach, które wejdą w życie 1 stycznia 2023 roku:

  • podatnik będzie mógł zawiadomić naczelnika właściwego urzędu skarbowego o przejściu na estoński CIT do końca pierwszego roku podatkowego, w którym będzie chciał zmienić formę opodatkowania;

  • podatnik będzie zobowiązany do zapłaty ryczałtu przy zaliczkach od dywidend w nowym terminie;

  • po tzw. korekcie wstępnej zobowiązanie podatkowe będzie wygasać po upływie czterech lat podatkowych.

Dlaczego warto wybrać estoński CIT?

Przedstawiciele biur rachunkowych, takich jak biuro rachunkowe Emikol z Łodzi, bardzo często są pytani przez swoich klientów o korzyści wynikające z opodatkowania w ramach estońskiego CIT-u. Jedną z jego zalet jest to, że podatnik, który jest nim objęty, nie płaci podatku do czasu wypłacenia ze spółki zysku, np. w formie dywidendy. W związku z tym, że nie ma on obowiązku opłacania podatków na bieżąco, nie musi prowadzić ewidencji dla celów podatku dochodowego. O pozostałe zalety estońskiego CIT-u warto zapytać swojego księgowego, który podpowie, czy warto z niego skorzystać.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.