Artykuł sponsorowany

Najważniejsze zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych

Najważniejsze zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych

Księgi rachunkowe gromadzą niezwykle ważne informacje na temat zasobów majątkowych danego przedsiębiorstwa i prowadzonych przez nie procesów gospodarczych. Ważne, aby zawarte w nich zapisy były przestawione w sposób przejrzysty i chronologiczny. Duże znaczenie ma również systematyczność. Jakie jeszcze zasady odnoszą się do prowadzenia ksiąg rachunkowych?

Czym są księgi rachunkowe?

Księgi rachunkowe to niezwykle ważna dokumentacja, którą musi prowadzić każda firma.  Zawiera istotne dane odnośnie wielkości majątku przedsiębiorstwa i realizowanych przez nie działań gospodarczych. Najczęściej do tworzenia zapisów w księgach wykorzystuje się specjalne aplikacje finansowo-księgowe. Obecnie ręczne prowadzenie ewidencji praktycznie nie występuje, ze względu na pracochłonność takiej metody. Z tego powodu najczęściej księgi rachunkowe występują w postaci plików zapisanych na różnego rodzaju nośnikach danych.

Księgi rachunkowe przedsiębiorca może prowadzić samodzielnie, co sprawdza się jedynie w przypadku niewielkich firm. W rzeczywistości większość właścicieli decyduje się skorzystanie z pomocy profesjonalnych biur rachunkowych, np. Selent&Słupina. Ważne, aby księgi zawierały zapisy w języku polskim, a wyszczególnione kwoty były wyrażone w złotówkach.

W jaki sposób należy prowadzić księgi rachunkowe?

Księgi rachunkowe powinny być prowadzone według określony zasad, które opisuje Ustawa o rachunkowości. Zgodnie z jej zapisami dokumentacje należy prowadzić w sposób rzetelny, bezbłędny, sprawdzalny i bieżący. Co dokładnie oznaczają poszczególne terminy? Otóż rzetelność ksiąg rachunkowych świadczy o ich zgodności ze stanem faktycznym. Bezbłędność zostaje zachowana w momencie, kiedy wszystkie dane zostały przypisane do danego okresu bez jakichkolwiek pomyłek. Mówiąc o sprawdzalności ksiąg rachunkowych, ma się na myśli możliwość zweryfikowania poprawności zawartych w nich informacji. Ostatnie kryterium dyktujące, by dokumenty tworzyć w sposób bieżący, oznacza, że mają one zawierać zapisy z dnia przeprowadzania transakcji.

Dodatkowo księgi rachunkowe należy oznaczać nazwą firmy z wykorzystaniem środków, które zapewnią właściwą trwałość sygnatur. Jednocześnie trzeba je oznaczać tak, aby było jasne, jakiego roku obrotowego dotyczą.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.