Artykuł sponsorowany

Komu opłaca się bycie płatnikiem VAT?

Komu opłaca się bycie płatnikiem VAT?

W sytuacji, gdy zakres prowadzonej działalności nie jest określony jako zwolniony z opodatkowania trzeba zadecydować — zostać czynnym podatnikiem VAT, czy wybrać zwolnienie ze względu na wysokość uzyskiwanych obrotów. Wszystko zależy między innymi od rodzaju odbiorców, dostawców towarów, charakteru sprzedaży i planowanych inwestycji. Komu więc opłaca się bycie podatnikiem VAT?

Kiedy warto być płatnikiem VAT?

Zastanawiając się nad tym, czy warto zdecydować się na opłacanie podatku VAT, trzeba wziąć pod uwagę kilka aspektów. Najważniejszym z nich jest kwestia odliczania podatku od towarów i usług. Podatek zapłacony przez przedsiębiorcę przy zakupie towarów i usług wykorzystywanych w prowadzonej działalności to podatek VAT naliczony. Z kolei podatek doliczany od ceny sprzedawanych przez firmę produktów stanowi VAT należny.

Przeczytaj również: Czy biuro rachunkowe może reprezentować klienta przed US i ZUS?

Przedsiębiorca zarejestrowany jako czynny podatnik VAT ma prawo doliczyć VAT naliczony od VAT-u należnego. Ostatecznie do urzędu skarbowego wpłacana jest różnica między podatkiem naliczonym a należnym. W sytuacji, gdy VAT naliczony jest wyższy od należnego, nie ma kwoty do zapłaty i podatnik może ubiegać się o zwrot podatku.

Przeczytaj również: Jakie usługi świadczy biuro rachunkowe?

Aby to było możliwe, konieczne jest, aby zakup wiązał się bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz został wydany na podstawie faktury. Bycie płatnikiem VATokazuje się szczególnie korzystne dla określonych grup przedsiębiorców. Należą do nich podmioty gospodarcze, które:

Przeczytaj również: Kiedy warto skorzystać z usług rachunkowych?

  • ponoszą duże koszty, czyli kupują produkty i usługi od firm wystawiających faktury z VAT,

  • sprzedają towary lub świadczą usługi opodatkowane niższą stawką VAT niż 23%,

  • świadczą usługi eksportu dla zagranicznych klientów,

  • dokonują inwestycji — nadwyżka naliczonego VAT to metoda na poprawę płynności finansowej.

W jakich sytuacjach nie opłaca się być płatnikiem VAT?

W niektórych sytuacjach rozliczanie podatku VAT nie niesie ze sobą żadnych pozytywnych skutków. Ma to miejsce przede wszystkim w sytuacji, gdy:

  • firma sprzedaje produkty lub świadczy usługi dla osób fizycznych. W takim przypadku podatek stanowi dodatkowe obciążenie, co z kolei zwiększa finalną cenę danego produktu bądź usługi,

  • firma prowadzona jest na niewielką skalę i rozlicza się na podstawie ryczałtu.

W trosce o poprawność dokumentów warto skorzystać z pomocy doświadczonych księgowych np. z biura rachunkowego Perfekt. Z bycia VAT-owcem wynikają określone obowiązki podatkowe. Przede wszystkim podatnik musi prowadzić odpowiednią ewidencję oraz składać precyzyjne deklaracje do urzędu skarbowego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.