Artykuł sponsorowany

Kiedy przeprowadzić analizę płynności finansowej przedsiębiorstwa?

Kiedy przeprowadzić analizę płynności finansowej przedsiębiorstwa?

Prawidłowa kondycja i funkcjonowanie przedsiębiorstwa w znaczącym stopniu zależy od płynności finansowej, bowiem jest to zdolność firmy do spłacania bieżących zobowiązań, jak również możliwość zakupu wszelkiego rodzaju usług lub towarów. W jakim momencie funkcjonowania działalności gospodarczej warto wykonać analizę płynności finansowej?

Analiza płynności finansowej – co to takiego?

Pojęcie płynności finansowej ma ogromne znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu i rozwoju firmy. Dzięki dokładnej analizie można określić stan środków pieniężnych i sposób dysponowania nimi w wyznaczonym okresie. Poza tym pozwala również ustalić efektywność i poziom zarządzania działalnością gospodarczą. Analizę płynności finansowej przedsiębiorstwa można przeprowadzić w sposób statyczny lub dynamiczny. Płynność finansowa w ujęciu statycznym charakteryzuje się uwzględnieniem bilansu zysku i strat w perspektywie krótkoterminowej (np. danego dnia). Natomiast podejście dynamiczne określa poziom płynności na podstawie przepływów pieniężnych zarejestrowanych w danym okresie.

Wskaźniki płynności finansowej, czyli kiedy przeprowadzić analizę?

W ujęciu statycznym wyróżnia się trzy wskaźniki, które można wykorzystać do ustalenia płynności finansowej:

  1. wskaźnik płynności bieżącej (current ratio) – to współczynnik aktywów obrotowych do zobowiązań bieżących,

  2. wskaźnik płynności szybkiej (quick ratio) – do obliczeń nie są włączone całe aktywa obrotowe; wyłączone są zapasy materiałów (np. gotowe lub w toku produkcji wyroby),

  3. wskaźnik płynności natychmiastowej – obliczany poprzez podzielenie aktywów finansowych przez zobowiązania bieżące do 3 miesięcy.

Sporządzona analiza płynności finansowej na podstawie statycznych wskaźników odnoszących się do danego dnia, precyzyjnie nie przedstawia kondycji firmy. Kluczowe jest porównywanie wyników z tymi, które zostały uzyskane w ciągu ostatnich miesięcy, kwartałów czy lat. Warto również zwrócić się do profesjonalnego biura rachunkowego WAKAT w celu przeanalizowania płynności finansowej firmy w ujęciu dynamicznym. Równie korzystne jest przeprowadzenie rachunku przepływów pieniężnych, co pozwala ocenić kształtowanie się wydatków firmy w danym czasie. Stanowi to także doskonałe uzupełnienie statycznej analizy płynności finansowej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.