Artykuł sponsorowany

Kiedy przedsiębiorca zyskuje status płatnika VAT?

Kiedy przedsiębiorca zyskuje status płatnika VAT?

Prowadzenie działalności gospodarczej oznacza konieczność regulowania swoich zobowiązań podatkowych wobec fiskusa, a więc naliczania i odprowadzania danin, które w przypadku konkretnego przedsiębiorcy w myśl przepisów są obowiązkowe. Rozpoczynając biznes, można w pewnym zakresie kształtować swoje przyszłe powinności, wybierając odpowiednią formę prawną lub składając stosowne deklaracje. Z tym drugim przypadkiem mamy do czynienia przy podatku VAT.

Kto musi zostać płatnikiem VAT?

Co do zasady wszystkie podmioty prowadzące działalność polegającą na dostarczaniu produktów lub świadczeniu usług są objęte podatkiem od towarów i usług VAT, określanym także jako podatek od wartości dodanej z uwagi na jego konstrukcję.  Większość firm będzie więc tzw. czynnymi podatnikami VAT już od momentu dokonania pierwszej transakcji. Istniejące przepisy dopuszczają również możliwość uzyskania statusu podatnika zwolnionego z VAT. W grę może tu wchodzić zwolnienie przedmiotowe albo podmiotowe. Rozstrzygnięcie, która z opcji okaże się korzystniejsza, wymaga dokładnej analizy charakteru danego przedsięwzięcia. Najlepszym rozwiązaniem pozwalającym na rozstrzygnięcie tego dylematu okaże się skorzystanie z usług doradztwa podatkowego dla firm. W Warszawie specjalizuje się w tym zakresie m.in. Biuro Rachunkowe BM Consulting.

Przeczytaj również: Kiedy warto skorzystać z profesjonalnych usług księgowych?

Kto nie będzie odprowadzał podatku VAT?

Przedsiębiorstwa, które nie muszą odprowadzać VAT, to firmy, które obejmuje zwolnienie przedmiotowe lub podmiotowe. Ze zwolnieniem przedmiotowym mamy do czynienia wówczas, gdy firma wykonuje wyłącznie usługi zwolnione z VAT. Będą to usługi w zakresie opieki medycznej świadczone, przez lekarza, pielęgniarkę lub położną, a także psychologa lub inne osoby wykonujące zawód medyczny oraz usługi na rzecz podmiotów leczniczych. Zwolniona z VAT jest też działalność edukacyjna oraz usługi finansowe – tu istnieje jednak możliwość rezygnacji z takiego zwolnienia. W przypadku zwolnienia podmiotowego firma, która chce z niego skorzystać, nie może osiągać sprzedaży na poziomie wyższym niż 200 000 zł, poza branżami, w których VAT jest obligatoryjny np. przy sprzedaży niektórych towarów akcyzowych, nowych środków transportu czy usługami prawniczymi. Biuro Rachunkowe BM Consulting pomaga w rozliczaniu VAT oraz prowadzeniu koniecznej na jego potrzeby dokumentacji księgowej.

Przeczytaj również: Biuro rachunkowe - usługi i koszty

Przeczytaj również: Czym kierować się przy wyborze biura rachunkowego?

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.