Artykuł sponsorowany

Jakie są zasady sporządzania planu amortyzacji i kiedy warto go sporządzić?

Jakie są zasady sporządzania planu amortyzacji i kiedy warto go sporządzić?

Spis treści

Plan amortyzacji to sposób rozłożenia w czasie kosztów dotyczących wprowadzenia do jednostki danych składników majątku. Daje możliwość zaliczenia do kosztów elementów majątku, które są kosztem uzyskania przychodu. W konsekwencji obniża dochód i wymiar płaconego podatku dochodowego. Na czym polega sporządzanie planu amortyzacji?

Jak sporządzać plan amortyzacji?

Plan amortyzacji powinien zawierać m.in. liczbę porządkową, symbol KŚT, numer inwentarzowy, nazwę środka trwałego, wartość początkową i netto środka trwałego, stawkę amortyzacyjną w procentach, roczną i miesięczną kwotę amortyzacji, wartość umorzenia i podsumowanie. Plan ten może być opracowany tylko w formie tabeli. Karta inwentarzowa stanowi tzw. życiorys składnika majątku, czyli podstawowe narzędzie ewidencji analitycznej. Amortyzacja dokonywana na podstawie planu, uwzględnia zużycie finansowe, postęp techniczno-ekonomiczny, ograniczenia prawne i inne mające wpływ na okres gospodarczego używania środka trwałego, jest zaliczana do kosztów uzyskania przychodów. Przygotowanie takiego planu nie jest łatwym zadaniem. Dlatego jeśli poszukujesz kompleksowej pomocy, to księgowość dla przedsiębiorców we wszystkim pomoże!

Przeczytaj również: 4 wydatki, które nie mogą być uznane za koszt prowadzenia działalności w przypadku JDG

Kiedy sporządzić plan amortyzacji?

Zgodnie z przepisami prawa plan amortyzacji nie może rozpoczynać się wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do użytku. Początek dokonywania odpisów amortyzacji może następować zarówno w miesiącu przyjęcia składnika majątkowego do użytkowania, jak i w miesiącu następnym. Plan sporządza się jednak zwykle na początku roku rachunkowego na podstawie danych, które wynikają z kart inwentarzowych środków trwałych i ze spisów z natury składników majątku. To duże ułatwienie i rozliczanie amortyzacji. Profesjonalną pomoc w sporządzaniu tych dokumentów oferuje m.in. biuro rachunkowe AMB Consulting w Łodzi, które dba o zadowolenie swoich Klientów.

Przeczytaj również: Księgowość oraz kadry i płace pod okiem fachowców. Dlaczego to się opłaca?

Plan amortyzacji – dlaczego warto zaufać biurom rachunkowym?

Sporządzanie planu amortyzacji wymaga doświadczenia i znajomości przepisów prawa księgowego oraz rachunkowego. Dlatego warto w tej kwestii zaufać profesjonalistom. Biura rachunkowe posiadają aktualną wiedzę popartą doświadczeniem. Specjaliści gwarantują indywidualne podejście do każdego Klienta, co oznacza, że skupiają swoją uwagę tylko na danej firmie.

Przeczytaj również: Czy biuro rachunkowe może reprezentować klienta przed US i ZUS?

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

Korzystamy z plików cookies, które zapisują się w pamięci Twojej przeglądarki.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony. Korzystamy z nich także w celach analitycznych i reklamowych, również przy współpracy z partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies przechodząc do ustawień. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.