Jakie są zasady sporządzania planu amortyzacji i kiedy warto go sporządzić?
Plan amortyzacji to sposób rozłożenia w czasie kosztów dotyczących wprowadzenia do jednostki danych składników majątku. Daje możliwość zaliczenia do kosztów elementów majątku, które są kosztem uzyskania przychodu. W konsekwencji obniża dochód i wymiar płaconego podatku dochodowego. Na czym polega sporządzanie planu amortyzacji?
Jak sporządzać plan amortyzacji?
Plan amortyzacji powinien zawierać m.in. liczbę porządkową, symbol KŚT, numer inwentarzowy, nazwę środka trwałego, wartość początkową i netto środka trwałego, stawkę amortyzacyjną w procentach, roczną i miesięczną kwotę amortyzacji, wartość umorzenia i podsumowanie. Plan ten może być opracowany tylko w formie tabeli. Karta inwentarzowa stanowi tzw. życiorys składnika majątku, czyli podstawowe narzędzie ewidencji analitycznej. Amortyzacja dokonywana na podstawie planu, uwzględnia zużycie finansowe, postęp techniczno-ekonomiczny, ograniczenia prawne i inne mające wpływ na okres gospodarczego używania środka trwałego, jest zaliczana do kosztów uzyskania przychodów. Przygotowanie takiego planu nie jest łatwym zadaniem. Dlatego jeśli poszukujesz kompleksowej pomocy, to księgowość dla przedsiębiorców we wszystkim pomoże!
Przeczytaj również: Czy biuro rachunkowe może reprezentować klienta przed US i ZUS?
Kiedy sporządzić plan amortyzacji?
Zgodnie z przepisami prawa plan amortyzacji nie może rozpoczynać się wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do użytku. Początek dokonywania odpisów amortyzacji może następować zarówno w miesiącu przyjęcia składnika majątkowego do użytkowania, jak i w miesiącu następnym. Plan sporządza się jednak zwykle na początku roku rachunkowego na podstawie danych, które wynikają z kart inwentarzowych środków trwałych i ze spisów z natury składników majątku. To duże ułatwienie i rozliczanie amortyzacji. Profesjonalną pomoc w sporządzaniu tych dokumentów oferuje m.in. biuro rachunkowe AMB Consulting, które dba o zadowolenie swoich Klientów.
Przeczytaj również: Jakie usługi świadczy biuro rachunkowe?
Plan amortyzacji – dlaczego warto zaufać biurom rachunkowym?
Sporządzanie planu amortyzacji wymaga doświadczenia i znajomości przepisów prawa księgowego oraz rachunkowego. Dlatego warto w tej kwestii zaufać profesjonalistom. Biura rachunkowe posiadają aktualną wiedzę popartą doświadczeniem. Specjaliści gwarantują indywidualne podejście do każdego Klienta, co oznacza, że skupiają swoją uwagę tylko na danej firmie.
Przeczytaj również: Kiedy warto skorzystać z usług rachunkowych?
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana