Artykuł sponsorowany

Jak mierzyć ryzyko walutowe?

Jak mierzyć ryzyko walutowe?

Nie da się ukryć, że zawieranie transakcji walutowych jest zawsze obarczone pewnym ryzykiem. Przedsiębiorcy powinni zatem szukać sposobów na ograniczenie tego ryzyka do minimum, pamiętając m.in. o ważnej kwestii: zmianach kursów walut. Do najskuteczniejszych metod pozwalających zmniejszyć ryzyko walutowe należy opracowanie skutecznej strategii zarządzania nim. Jednym z jego elementów jest pomiar ryzyka walutowego.

Jakie są czynniki ryzyka finansowego?

Ryzyko walutowe zagraża każdej firmie, która ma jakąkolwiek własność (aktywa lub/oraz pasywa) denominowane w obcej walucie bądź walutach. Czynnikami ryzyka w przypadku ryzyka finansowego są:

  • zmieniające się kursy walut (dotyczy to także kursu dolara, który uważany jest za stabilny),
  • zmienność stóp procentowych,
  • płynność cen surowców i towarów.

Zadaniem każdego przedsiębiorstwa dokonującego transakcji w walutach obcych jest przeanalizowanie wymienionych wyżej czynników ryzyka pod kątem ich wpływu na przychody i generowane koszty.

O to, od czego zależy całkowite ryzyko walutowe w firmie, zapytaliśmy specjalistę z Kantoru CENT we Wrocławiu. Udało nam się dowiedzieć, że są to wielkość otwartej pozycji walutowej netto oraz zmienność kursów walutowych. Pierwszemu czynnikowi przyjrzymy się bliżej.

Pomiar ryzyka walutowego

Pomiar ryzyka walutowego jest obowiązkowym elementem skutecznej strategii zarządzania kryzysem. Firma musi tak zmierzyć to ryzyko, by otrzymane wyniki były łatwe do interpretacji – zarówno dla osób przygotowujących pomiar, jak i zarząd przedsiębiorstwa. Wówczas możliwe będzie odpowiednie oszacowanie, czy poziom ryzyka podejmowanego w danym momencie można zaakceptować.

Trudno o łatwiejszy sposób na określenie narażenia przedsiębiorstwa na ryzyko walutowe niż określenie pozycji walu­towej netto dla różnych przedziałów czasowych. Chodzi tu zarówno o już przeprowadzone transakcje (określa się to na podstawie dokumentów księgowych), jak i te, które mają być dokonane w przyszłości. Czym jest pozycja walutowa netto? To różnica pomiędzy przychodami kwotowanymi w obcej walucie, a płatnościami (również wyrażonymi w walucie obcej) w konkretnym przedziale czasowym. Taką pozycję należy obliczyć osobno dla wszystkich walut, w których rozlicza się firma.

Warto raz jeszcze podkreślić, że na ryzyko walutowe narażona jest każda firma, dla rachunków której zmienność kursów walut ma szczególne znaczenie: czyli taka, w której udział kosztów i przychodów walutowych oraz denominowanych w walucie obcej w ogólnym rachunku przepływów finansowych jest znaczący. Wielkość przedsiębiorstwa nie ma tutaj znaczenia, dlatego tak ważny jest pomiar ryzyka, a proces zarządzania nim powinien być podstawą w takich firmach.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.