Artykuł sponsorowany

Czym się różni księgowość pełna od uproszczonej?

Czym się różni księgowość pełna od uproszczonej?

Przedsiębiorcy prowadzący małe i duże firmy już na początku swojej działalności muszą zdecydować o tym, jaka będzie forma ich księgowości. Wybiera się spośród wariantu pełnego lub uproszczonego. Niekiedy przepisy prawa wprost wskazują na obowiązek określonego typu. Czasem jednak dobrowolnie można wybrać jedną z opcji. Na czym polegają różnice i co warto na ten temat wiedzieć?

Na czym polega księgowość uproszczona?

Księgowość uproszczona to taka, która zakłada nieskomplikowane zasady gromadzenia danych finansowych i może obejmować:

  • kartę podatkową,

  • ryczałt ewidencjonowany,

  • Księgę Przychodów i Rozchodów.

W pierwszym wariancie podatek wylicza się na bazie procentowej stawki od uzyskanego przychodu.

Z ryczałtu może korzystać w zasadzie każde przedsiębiorstwo, ale opłacalność takiego rozwiązania zależy od wielu czynników. Warto w tej sprawie skonsultować się z biurem księgowym, na przykład z LCConsulting.

Przeczytaj również: Jakie są korzyści dla przedsiębiorcy z prowadzenia księgi przychodów i rozchodów?

Z kolei Księga Przychodów i Rozchodów to jedna z popularniejszych form ewidencjonowania przychodów i kosztów. W przypadku braku wykazanego przychodu przedsiębiorca nie musi płacić podatku.

Przeczytaj również: Kiedy konieczne jest prowadzenie księgi przychodów i rozchodów?

Na czym polega księgowość pełna?

Nieco inaczej sprawa wygląda z księgowością pełną. Taka forma pozwala na dokładną i szczegółową analizę sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Jak sama nazwa wskazuje, jest ona zbyt drobiazgowa i czasochłonna, by zajmować się tym osobiście.

Przeczytaj również: Czego nie powinno się wpisywać do księgi przychodów i rozchodów?

Obowiązek prowadzenia firmowej księgowości pełnej mają następujące podmioty:

  • spółki cywilne,

  • spółki handlowe,

  • osoby fizyczne o przychodach netto, które w poprzednim roku obrotowym wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 mln euro.

W praktyce każdy przedsiębiorca może się na coś takiego zdecydować.

Co wybrać?

Ci, którzy stoją przed wyborem dobrowolnej formy księgowości, zastanawiają się, która z nich będzie lepsza.

Dużo większą popularnością cieszy się jednak księgowość uproszczona. Jest dużo mniej czasochłonna i kosztowna, a poza tym jest łatwiejsza, jeśli chodzi o późniejszą interpretację.

Natomiast księgowość pełna daje kompleksowy obraz działań finansowych, co również ma swoje plusy. Tak naprawdę wszystko zależy więc od indywidualnych potrzeb organizacyjnych i finansowych określonego przedsiębiorcy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.