Artykuł sponsorowany

Czym są księgi handlowe i kto jest zobowiązany do ich prowadzenia?

Czym są księgi handlowe i kto jest zobowiązany do ich prowadzenia?

Prowadzenie księgowości jest nieodłącznie związane z prowadzeniem każdej firmy. Najczęściej przedsiębiorcy mają do wyboru księgowość uproszczoną (to rozwiązanie wybierają jednoosobowe działalności gospodarcze i małe firmy) lub pełną, która związana jest z prowadzeniem ksiąg handlowych. To one przejrzyście przedstawiają sytuację finansową danego przedsiębiorstwa. Co warto wiedzieć o księgach rachunkowych?

Czym są księgi handlowe?

Księgi handlowe (rachunkowe) to skrupulatne zestawienia różnych zdarzeń finansowych, które w ostatnim czasie wydarzyły się w danej firmie. Uwzględniają one wykazy obrotów, sald, inwentarz. Niegdyś księgi rachunkowe miały postać opasłych książek, w których księgowi notowali wszystkie dane. Obecnie mają one postać odpowiednich systemów komputerowych.

Księgi handlowe składają się z dziennika, księgi głównej, ksiąg pomocniczych, zestawień (obroty i salda kont księgi głównej oraz salda kont ksiąg pomocniczych), inwentarza (wykazu składników aktywów i pasywów).

W dzienniku powinny znajdować się wszystkie zdarzenia gospodarcze z danej spółki, zawsze opisane chronologicznie, numerowane. Księga główna, która składa się z kont syntetycznych, zawiera ewidencję księgową (zgodnie z zasadą podwójnego zapisu). Owa zasad mówi, że każdą operację gospodarczo-finansową należy zaksięgować na dwóch kontach równocześnie. Księgi pomocnicze natomiast składają się z kont analitycznych, które służą do rejestracji wszystkich zdarzeń gospodarczych. Prowadzi się je do rozrachunków z kontrahentami i pracownikami, ewidencji środków trwałych. Zestawienia obrotów i sald (bilans próbny) dokonuje się raz w miesiącu. Inwentarz powinien być potwierdzony inwentaryzacją.

Księgi handlowe prowadzą biura rachunkowe w ramach obsługi księgowej firm. Warto wybierać jedynie sprawdzonych księgowych, którzy znają się na doradztwie podatkowym i księgowości. Biuro księgowe SALDO ma wieloletnie doświadczenie w sprawach podatkowych, prawnych, finansowych.

Kto powinien prowadzić księgi handlowe?

Profesjonalne prowadzenie ksiąg handlowych bywa także nazywane pełną księgowością. Do ich prowadzenia zobowiązane są spółki kapitałowe, komandytowe, komandytowo-akcyjne, a także osoby fizyczne i spółki, które przekroczą roczny limit przychodów netto o równowartości 2 milionów euro. Inne grupy, które muszą prowadzić księgi handlowe, to m.in. jednostki organizacyjne działające na podstawie prawa bankowego, urzędy gmin, powiatów i województw, gminne, powiatowe i wojewódzkie jednostki budżetowe i zakłady budżetowe.  

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.