Czy za wynajem nieruchomości na biuro można otrzymać fakturę VAT?
Nieruchomości na wynajem to bezpieczna forma inwestycji i zabezpieczenie finansowe na lata. Właściciel sam decyduje o przeznaczeniu obiektu – lokal można bowiem wynająć zarówno osobie prywatnej, jak i firmie, do celów użytkowych oraz mieszkaniowych. W przypadku gdy najemca jest czynnym płatnikiem VAT, konieczne może okazać się wystawienie faktury.
Faktura VAT za wynajem nieruchomości
Najemca lokalu jest zobowiązany do płacenia czynszu wynajmującemu. Czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z lokalu przez określony lub nieokreślony czas i jest to świadczenie należne właścicielowi nieruchomości. Umowa najmu jest zatem umową dwustronną. Z podatku VAT jest zwolniony wynajmujący udostępniający swój lokal o charakterze mieszkalnym na cele mieszkaniowe. Z kolei najemca dzierżawiący lokal na biuro od osoby prowadzącej działalność gospodarczą – na przykład od biura nieruchomości – musi otrzymać fakturę VAT.
Warto jednak wiedzieć, że wynajem nieruchomości może być traktowany dwojako. Dzierżawa może być bowiem zarobkową działalnością usługową, która wykonywana jest w sposób zorganizowany i ciągły. Tego typu usługi świadczy firma Synergia Nieruchomości, która oferuje biura do wynajęcia w Chorzowie, Katowicach i Rudzie Śląskiej. W przypadku wynajmu lokalu na cele usługowe, na przykład prowadzenie biura, zastosowanie ma stawka VAT w wysokości 23%. Drugą możliwością jest wynajem o charakterze sporadycznym i niezorganizowanym, co nie musi być traktowane jako działalność gospodarcza.
Refakturowanie mediów
Aspektem, którego nie można pominąć w kontekście wynajmu biura, są koszty związane z dostarczeniem mediów. Do rzadkości należą sytuacje, gdzie najemca zawiera odrębne umowy z dostawcami, z którymi rozlicza się na podstawie wystawianych przez nich faktur. Częściej stosuje się refakturowanie, czyli przenoszenie kosztów.
Co do zasady wynajem nieruchomości powinien być traktowany niezależnie od kosztów użytkowych. Niemniej jednak często umowy zawarte są w sposób ściśle łączący wynajem z kosztami korzystania z mediów. Wówczas rozdzielenie jednej usługi na dwie faktury mogłoby mieć charakter sztuczny i niepraktyczny. Decydując się na wynajem biura w Katowicach, warto te kwestie ustalić jeszcze na etapie zawierania umowy. W każdej umowie najmu może znaleźć się zapis o odrębnym rozliczaniu kosztów czynszu i opłat za dostawy mediów. Rozliczanie mediów powinno zawsze następować zgodnie ze wskazaniami licznika, które muszą znaleźć się w osobnych pozycjach na fakturze.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana