Co to jest leasing i jakie są jego rodzaje?

Co to jest leasing i jakie są jego rodzaje?

Leasing — kojarzy się z samochodami, ale ma też inne odmiany. To ciekawa forma korzystania z określonych dóbr, bez konieczności ich zakupu. Wystarczy uiścić określoną zapłatę. To świetne rozwiązanie dla tych, którzy nie mogą poświęcić dużo własnego kapitału. Jednak czy każdy może skorzystać z leasingu? I na czym on polega? Dowiedz się tego z naszego artykułu. Sprawdź też, jakie są rodzaje leasingu.

Na czym polega leasing?

Leasing to swego rodzaju dzierżawa: inwestujesz w jakieś dobra, by móc ich używać, ale nie jesteś ich właścicielem. Na podstawie umowy, finansujący, czyli leasingodawca pobiera od leasingobiorcy tzw. czynsz leasingowy (w comiesięcznych ratach). Warunki umowy określone są w Kodeksie cywilnym. Przedmiotem umowy leasingu mogą być wyłącznie rzeczy: obiekty konsumpcyjne, inwestycyjne i nieruchomości.

Przeczytaj również: Zakup za gotówkę, kredyt czy leasing - na jaką formę nabycia nowego samochodu się zdecydować?

Rodzaje leasingu — jaki leasing wybrać?

Leasing konsumencki (czyli leasing dla osoby prywatnej) — mogą z niego skorzystać wyłącznie osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej. W każdym wypadku, często konieczne jest sprawdzanie zdolności kredytowej leasingobiorcy. Popularnymi rzeczami branymi w dzierżawę są sprzęt AGD, RTV i samochody (nowe i używane).

Leasing operacyjny (inaczej usługowy) — polega na oddaniu w leasing dobra na określony czas (z zasady krótszy niż w przypadku leasingu finansowego). W tym przypadku, możliwe jest wykupienie przedmiotu po zakończeniu umowy. Wartość końcowa musi być określona z góry. W odróżnieniu od leasingu konsumenckiego, w operacyjnym rzecz nie podlega amortyzacji, to znaczy kosztom związanym ze zużywaniem się przedmiotu. Leasingobiorca płaci podatek VAT razem z ratą leasingową.

Leasing finansowy — dokonywanie odpisów amortyzacyjnych leży w gestii korzystającego. Podatek VAT uiszcza się z góry. Nie ma tu opłaty wstępnej. Celem tego leasingu jest pokrycie wartości przedmiotu.

Leasing zwrotny — sprawdza się w przypadku firm, które potrzebują zastrzyku gotówki. Oddają wtedy w leasing środki trwałe, otrzymując za nie gotówkę.

Jak wziąć samochód w leasing?

Auto leasing jest możliwy tylko i wyłącznie wtedy, kiedy leasingobiorca potwierdzi, że jest zdolny do płacenia czynszu. To etap, w którym ocenia się ryzyko związane z oddaniem rzeczy w leasing. Dzięki leasingowi, korzystający nie muszą przejmować się wizytami w serwisie. Zamiast tego mogą zmienić samochód na inny. Czy leasing się opłaca? To zdecydowanie tańsza opcja nabycia auta niż w przypadku normalnego jego zakupu.

Wadą leasingu samochodowego jest to, że cały czas musisz liczyć się z tym, że pojazd nie jest twoją własnością. Musisz więc kierować się warunkami zawartymi w umowie z finansującym. Do tego zdarza się, że leasingodawca ustanawia limit kilometrów, jakie możesz przejechać w ciągu roku, czy miesiąca. Jeśli go przekroczysz, będziesz musiał dopłacić więcej do ustalonej raty.

Warto wiedzieć, że rejestracji samochodu dokonuje finansujący. Wykupuje również ubezpieczenie, którego koszt ty ponosisz. Ile trwa rejestracja samochodu w leasingu? Wszystkie formalności muszą być zrealizowane w ciągu 30 dni. Auto musi także posiadać specjalną nalepkę kontrolną (nie obowiązuje w przypadku motocykli).

Leasing czy wynajem — oto jest pytanie

Wynajem samochodu jest korzystniejszy po pierwsze z tego względu, że nie musisz szukać nabywcy pojazdu po zakończeniu umowy. Po drugie, comiesięczna opłata nie zakłada spłacania wartości przedmiotu. Płacisz za: wynagrodzenie finansującego i użytkowanie auta. Ostatecznie wychodzi to taniej niż leasing. Kolejna kwestia to opłata wstępna — w wynajmie często nie jest ona wymagana.

Leasing ma z kolei tę zaletę, że leasingobiorca może czuć się właścicielem pojazdu oraz dokonywać w nim zmian i tuningów. Wynajmując samochód musisz pamiętać o przeglądach, określonych w umowie. Dozwolone są tylko standardowe ślady użytkowania, typowe dla wieku auta.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.