Co to jest inkubator przedsiębiorczości i jakie daje wsparcie?
Inkubator przedsiębiorczości dedykowany jest osobom, które chcą założyć własny biznes i dopiero wchodzą na rynek pracy ze swoimi pomysłami. Tę instytucję powinien więc znać każdy, kto jest początkującym przedsiębiorcą. Dowiedz się, jakie możliwości oferują inkubatory biznesu i jak skorzystać z ich pomocy. Poznaj zalety i wady tego rozwiązania. Zobacz nasz poradnik!
Czym jest inkubator przedsiębiorczości?
Inkubator przedsiębiorczości to instytucja, która dzieli się swoją osobowością prawną ze startupami, których pomysłodawcy nie mają środków i odpowiedniej wiedzy, by prowadzić własną działalność. Dzięki temu młodzi ludzie mogą poznać na spokojnie rynek biznesu i dobrać najlepszą strategię dla swojej działalności. Najczęstszymi podmiotami prowadzącymi inkubator przedsiębiorczości są organizacje samorządowe, uniwersytety i fundacje.
Jak działają inkubatory przedsiębiorczości?
Przede wszystkim musisz wiedzieć, że sama rejestracja u inkubatora biznesu jest darmowa. Jednak w ramach współpracy obowiązuje comiesięczna opłata, wynosząca od 200 do 500 zł. Jej wysokość jest zależna od miasta, w którym korzysta się ze wsparcia i od usług, których udziela ci inkubator. Na pewno jest to kwota nieporównywalna do kosztów, jakie wiążą się z samodzielnym prowadzeniem firmy.
Po podpisaniu umowy z inkubatorem przedsiębiorczości, możesz korzystać z udostępnionej ci osobowości prawnej. Stajesz się wtedy odrębnym odłamem przedsiębiorstwa, które już funkcjonuje. Na testowanie swojego biznesu masz około 3 lata. W każdej chwili możesz się odłączyć od inkubatora albo w ogóle zrezygnować ze startupu. Co oferują inkubatory przedsiębiorczości?
- osobowość prawną, a w jej ramach — REGON, NIP oraz wpis do KRS,
- doradztwo prawne,
- pomoc w pozyskiwaniu klientów,
- wsparcie w zakresie księgowości, rozliczanie faktur,,
- powierzchnię biurową,
- zwolnienie z konieczności opłacania składek ZUS i ubezpieczenia,
- konsulting,
- szeroko zakrojone, bezpłatne szkolenia,
- subkonto inkubatora, na którym gromadzone są przychody i do których ma się ciągły dostęp,
- współpracę z partnerskimi firmami na specjalnych, korzystnych warunkach — tutaj rabaty i zniżki na np. oprogramowanie komputerowe.
Inkubator przedsiębiorczości dla kogo?
Inkubatory biznesu bardzo często określają limit wiekowy dla osób chcących wziąć udział w ich projekcie. Zwykle zapraszają do siebie młodych ludzi do 30. roku życia. Akademickie inkubatory przedsiębiorczości (AIP) z kolei umożliwiają skorzystanie ze swoich usług wyłącznie studentom, doktorantom i absolwentom, którzy dopiero rozpoczęli własną działalność.
Fundacje mają jeszcze inne ograniczenia: współpracują z zarejestrowanymi podmiotami gospodarczymi. Przy czym muszą to być mikro, małe bądź średnie firmy. Niektóre inkubatory mają nawet wymagania odnośnie do branży, w jakiej prowadzi się start up. Mogą być zainteresowane chociażby wyłącznie dziedziną IT, nowoczesnych technologii (inkubatory technologiczne), czy grafiką komputerową.
Inkubator przedsiębiorczości wady i zalety
Zastanawiasz się, czy warto skorzystać z usług inkubatora przedsiębiorczości? Prowadzenie działalności pod skrzydłami tej instytucji ma swoje wady i zalety. Zapoznaj się z nimi, zanim do niej dołączysz.
O zaletach wspomnieliśmy nieco już wyżej. To:
- wsparcie fachowców na każdym etapie prowadzenia biznesu,
- możliwość uniknięcia sporych kosztów, kiedy dopiero wchodzisz ze swoją firmą na rynek,
- darmowa infrastruktura — otrzymujesz potrzebną przestrzeń do pracy, możesz korzystać z sal konferencyjnych, by prowadzić szkolenia i przyjmować klientów,
- prowadzenie marketingu firmy i doradztwo w tym obszarze,
- możliwość skupienia się wyłącznie na wprowadzaniu w życie planu biznesowego, nie oglądając się na formalności z tym związane,
- networking — w inkubatorze przedsiębiorczości możesz zetknąć się z różnymi podmiotami,
- brak ryzyka, że zostaniesz z długami, gdy twoja firma się nie przyjmie.
Jakie są jednak wady pośród tylu korzyści? Głównie to:
- długi czas oczekiwania na zrealizowanie faktur i przygotowanie dokumentów,
- ryzyko bycia traktowanym niepoważnie przez klientów i inne przedsiębiorstwa ze względu na nieposiadanie własnej osobowości prawnej,
- trudność w uzyskaniu dofinansowań — inkubatory nie zawsze mogą z nich korzystać,
- niepewność odnośnie do praw autorskich — musisz zadbać o zabezpieczenie swoich praw do własności intelektualnej,
- nie wszystkie szkolenia mają wysoki poziom — zapytaj wcześniej o to uczestników inkubatora,
- brak możliwości wliczania wydatków w koszty firmy — powodem jest brak osobowości prawnej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana