Co to jest inkubator przedsiębiorczości i jakie daje wsparcie?

Co to jest inkubator przedsiębiorczości i jakie daje wsparcie?

Inkubator przedsiębiorczości dedykowany jest osobom, które chcą założyć własny biznes i dopiero wchodzą na rynek pracy ze swoimi pomysłami. Tę instytucję powinien więc znać każdy, kto jest początkującym przedsiębiorcą. Dowiedz się, jakie możliwości oferują inkubatory biznesu i jak skorzystać z ich pomocy. Poznaj zalety i wady tego rozwiązania. Zobacz nasz poradnik!

Czym jest inkubator przedsiębiorczości?

Inkubator przedsiębiorczości to instytucja, która dzieli się swoją osobowością prawną ze startupami, których pomysłodawcy nie mają środków i odpowiedniej wiedzy, by prowadzić własną działalność. Dzięki temu młodzi ludzie mogą poznać na spokojnie rynek biznesu i dobrać najlepszą strategię dla swojej działalności. Najczęstszymi podmiotami prowadzącymi inkubator przedsiębiorczości są organizacje samorządowe, uniwersytety i fundacje.

Jak działają inkubatory przedsiębiorczości?

Przede wszystkim musisz wiedzieć, że sama rejestracja u inkubatora biznesu jest darmowa. Jednak w ramach współpracy obowiązuje comiesięczna opłata, wynosząca od 200 do 500 zł. Jej wysokość jest zależna od miasta, w którym korzysta się ze wsparcia i od usług, których udziela ci inkubator. Na pewno jest to kwota nieporównywalna do kosztów, jakie wiążą się z samodzielnym prowadzeniem firmy.

Po podpisaniu umowy z inkubatorem przedsiębiorczości, możesz korzystać z udostępnionej ci osobowości prawnej. Stajesz się wtedy odrębnym odłamem przedsiębiorstwa, które już funkcjonuje. Na testowanie swojego biznesu masz około 3 lata. W każdej chwili możesz się odłączyć od inkubatora albo w ogóle zrezygnować ze startupu. Co oferują inkubatory przedsiębiorczości?

  • osobowość prawną, a w jej ramach — REGON, NIP oraz wpis do KRS,
  • doradztwo prawne,
  • pomoc w pozyskiwaniu klientów,
  • wsparcie w zakresie księgowości, rozliczanie faktur,,
  • powierzchnię biurową,
  • zwolnienie z konieczności opłacania składek ZUS i ubezpieczenia,
  • konsulting,
  • szeroko zakrojone, bezpłatne szkolenia,
  • subkonto inkubatora, na którym gromadzone są przychody i do których ma się ciągły dostęp,
  • współpracę z partnerskimi firmami na specjalnych, korzystnych warunkach — tutaj rabaty i zniżki na np. oprogramowanie komputerowe.

Inkubator przedsiębiorczości dla kogo?

Inkubatory biznesu bardzo często określają limit wiekowy dla osób chcących wziąć udział w ich projekcie. Zwykle zapraszają do siebie młodych ludzi do 30. roku życia. Akademickie inkubatory przedsiębiorczości (AIP) z kolei umożliwiają skorzystanie ze swoich usług wyłącznie studentom, doktorantom i absolwentom, którzy dopiero rozpoczęli własną działalność.

Fundacje mają jeszcze inne ograniczenia: współpracują z zarejestrowanymi podmiotami gospodarczymi. Przy czym muszą to być mikro, małe bądź średnie firmy. Niektóre inkubatory mają nawet wymagania odnośnie do branży, w jakiej prowadzi się start up. Mogą być zainteresowane chociażby wyłącznie dziedziną IT, nowoczesnych technologii (inkubatory technologiczne), czy grafiką komputerową.

Inkubator przedsiębiorczości wady i zalety

Zastanawiasz się, czy warto skorzystać z usług inkubatora przedsiębiorczości? Prowadzenie działalności pod skrzydłami tej instytucji ma swoje wady i zalety. Zapoznaj się z nimi, zanim do niej dołączysz.

O zaletach wspomnieliśmy nieco już wyżej. To:

  • wsparcie fachowców na każdym etapie prowadzenia biznesu,
  • możliwość uniknięcia sporych kosztów, kiedy dopiero wchodzisz ze swoją firmą na rynek,
  • darmowa infrastruktura — otrzymujesz potrzebną przestrzeń do pracy, możesz korzystać z sal konferencyjnych, by prowadzić szkolenia i przyjmować klientów,
  • prowadzenie marketingu firmy i doradztwo w tym obszarze,
  • możliwość skupienia się wyłącznie na wprowadzaniu w życie planu biznesowego, nie oglądając się na formalności z tym związane,
  • networking — w inkubatorze przedsiębiorczości możesz zetknąć się z różnymi podmiotami,
  • brak ryzyka, że zostaniesz z długami, gdy twoja firma się nie przyjmie.

Jakie są jednak wady pośród tylu korzyści? Głównie to:

  • długi czas oczekiwania na zrealizowanie faktur i przygotowanie dokumentów,
  • ryzyko bycia traktowanym niepoważnie przez klientów i inne przedsiębiorstwa ze względu na nieposiadanie własnej osobowości prawnej,
  • trudność w uzyskaniu dofinansowań — inkubatory nie zawsze mogą z nich korzystać,
  • niepewność odnośnie do praw autorskich — musisz zadbać o zabezpieczenie swoich praw do własności intelektualnej,
  • nie wszystkie szkolenia mają wysoki poziom — zapytaj wcześniej o to uczestników inkubatora,
  • brak możliwości wliczania wydatków w koszty firmy — powodem jest brak osobowości prawnej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.